onsdag 15 februari 2012

Nostalgi!

Efter en vindsrensning hos mina föräldrar dök det upp en del kul samlargrejer från 80-talet. För er lite yngre läsare kan jag informera att detta var lite annorlunda att följa hockeyn på den tiden mot nu. Om man t.ex ville veta hur det gått för KIK när de spelat bortamatch så fanns det inga streamade sändningar eller sekunduppdateringar från Swehockey att tillgå. Inte ens sms rapportering från någon snäll polare gick att få.
Ni undrar kanske varför och då kan jag meddela att VIC64an hade en usel uppkoppling och den enda telefonen i huset var fast och fattade inte ett smack om varken sms eller mms. Det fanns dock ett sätt att ligga steget förre och slippa invänta morgontidningen, man kunde ringa till BLTs resultattelefon som sent på kvällen var uppdaterad med resultaten på deras telefonsvarare, fantastiskt.



Följande lag ska finnas med ovan, Djurgården, Björklöven?, Västra Frölunda, Troja?, Färjestad, Fagersta?, Malmö IF, Karlskrona IK, Västanfors?


Tyvärr har en hel del försvunnit under tidens gång. Lite annat kul som hittades var flaggor och halsduk från något JVM, Egna KIK flaggor, Tidningssamlare i FBK färger, Lennes kultsingel, KIK täckjacka mm. Som hockeyintresserad fanns det alltid något kul att göra på sy och träslöjden!

6 kommentarer:

  1. Jag använde sydöstrans resultatservice, de brukade uppdatera 2 ggr/period, man var så jäkla nervös när man ringde.

    SvaraRadera
  2. He,he kommer oxå ihåg när man ringde till tidningen om resultatet eller ställningen just då..!

    Hmmm har man blivit så gammal.

    Kommer ni håg Blommor i morsans hatt....osv.

    SvaraRadera
  3. Har också för mig att man fick i periodpauserna på blt. Sen sände ju nästan alltid lokalradion från matcherna.

    SvaraRadera
  4. Jag ringde till vaktmästeriet i bortahallarna, tog fram telefonnummerna på biblioteket där landets alla telefonkataloger fanns.
    Hetsringde tills någon svarade, det var inte alltid dessa samtal var särskilt välkomna. Någon lade bara på luren, då hade hemmalaget förlorat med sju-åtta puckar.

    SvaraRadera
  5. I Ronneby där jag bodde en gång i tiden kunde man gå till skyltfönstret på BLT redaktionen och där hängde en lapp med resultaten från matcherna. Jag spelade hockey i pojklaget för Ronneby BK innan Ronneby BK och Kallinge SK slogs ihop till KRIF. Herregud vad tiden går :o)
    //Ej KRIFare för det, KHK i hjärtat

    SvaraRadera
  6. FAIK är Fagetsta och VIF är Västanfors bägge lagen är från Fagersta. FAIK spelar hockey och VIK spelar bandy. Västanfors kallas för fläkten om jag inte är fel ute.
    Angående resultaten så prövade jag även att ringa vaktmästaren i Vämöhallen. Gamle Karlström och även den då unge Isak tyckte väl inte att det var så roligt mef alla dessa frågor om
    resultaten.
    Tror det berodde på den telefonsignal som hördes i halva hallen .(Det fanns varken mobiler eller trådlösa telefoner). Kommer ni ihåg den signalen?

    SvaraRadera