onsdag 8 februari 2012

Fråga Aaro del1

Min känsla och många man pratar med är att KHK värvar bara spelare från respektive lags första femmor. Därför kan det bli svårt för dom spelarna som kanske hamnar i tredje eller fjärde. Är det inte bättre och värva spelare som ska ha den rollen dom haft innan hellre än och “göra om”spelare. FRÅGAN: Hur upplever man detta som spelare, utvecklande eller obekvämt?
- En klubb måste alltid utgå från vilka spelare som finns kvar efter en säsong och ersätta/utveckla truppen efter en plan. KHK har i år satsat på fler spel och individuellt skickliga spelare. Detta har lett till en tuffare konkurrens på just platser där kreativitet behövs som PP. Denna situation är något vi haft lite problem med under säsongen, just att anpassa sig till den roll som man tilldelas. Problemet uppstår då flertalet av spelarna i ett så pass bra lag som KHK är "vana" att spela mycket i tidigare klubbar. Den nya rollen spelare får tar en tid att anpassa sig till och det kan verkligen vara en orsak till varför det tog lång tid innan "den berömda knappen" (som alla talar om...) trycktes in. Men jag anser att alla måste vara beredda på sådana situationer som spelare, lagsport är enligt mig och många andra en bedömnings sport.
Med det menar jag att en tränare kan se dig som en otrolig spelare på alla sätt och vis medan andra kan se dig som en brunkare som ska arbeta hårt och inte göra mycket kreativt.
Det finns dock bara en sak att göra, bita ihop och köra. Framgång och speltid förtjänar man och det kan komma retroaktivt om spelarna fortsätter göra allt på träningar och under den speltid som tilldelas. Har själv varit i den situationen i Almtuna där jag första året spelade halva matcherna och andra året kom Elias Fälth (nu i Luleå) och spelade hela PP och jag fick ett fåtal säsonger. Detta var tungt till en början men jag gav aldrig upp, i kvalserien till elitserien kom utdelningen retroaktivt och jag spelade massor och gjorde mest poäng av våra backar med massor av speltid. Flertalet spelare kan dock tycka dessa situationer är obekväma men det ska egentligen vara utvecklande, en drake lyfter i motvind så det gäller att hålla huvudet högt och gasa. Känns dock som att vi nu i allettan svetsats samman och alla har köpt sina roller fullt ut vilket leder till framgång och som jag tjatat om flera gånger här på bloggen, att vi blir vinnare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar