onsdag 29 februari 2012

Norrkoll med Kung Norberg!

När jag inte själv har någon vidare koll på hockeyn uppe i norra Sverige sökte jag lite svar hos vår egen Kung Norberg. Här kommer lite frågor och svar.

Hej Jonas!
Är det någon skillnad på div1 hockeyn i norr mot söder?

Självklart är det skillnad mellan div 1 norra och division 1 södra och jag tror pengar spelar stor roll till det.
I Övik Hockey som jag spelade i innan jul så jobbar vi med små resurser och vi försöker att hjälpa till med att hitta jobb åt de spelare vi plockar in och vi försöker även att hjälpa till med andra sociala bitar som ska kunna göra tillvaron på sidan om hockeyn bättre så trots att vi spelar i samma division som div 1 Södra så har vi helt olika förutsättningar. Vi i norr kan inte locka med löner på samma sätt som lagen i söder kan göra med få undantag (Asplöven och Björklöven) och på så vis tappar vi våra "stjärnor" till de södra serierna.

Sedan så finns det naturligtvis fler lag i södra Sverige än i Norra delen av vårt avlånga land vilket skapar hårdare konkurrens och man kan få fram fler spelare vilket ger starkare lag och bättre serier.

KHK ska möta ett lag som du har mött ett antal gånger nämligen Östersund. Kan du beskriva hur de spelar?

Östersund vill gärna spela en fartfylld hockey och knäcka sina motståndare med hög intensitet och och fysiskt spel.
De vill ofta vända spelet fort och få fast sina motståndare i anfallszon och skapa långa anfall för att tidigt kunna trötta ut sina motståndare i matcherna för ett snabbt avgörande.

Finns det några spelare vi ska kolla in lite extra?

Nä, jag tycker inte det. Östersund är ett lag utan stjärnglans. De är ett bra lag när det får igång sitt fartfyllda spel men saknar i min mening färgstarka profiler. Den enda som ni kan hålla ett getöga på är lagkaptenen Andreas Eriksson som är ett stort vapen i Power Play med sitt hårda skott och som jag själv har spelat med för ett antal år sedan men annars är det tunt.

Har du några speciella tips på hur vi ska vinna mot Östersund?

Se till att göra ett mål mer än Östersund så har ni stor chans till vinst, bara ett tips!! Nä, skämt å sido så ska KHK hålla spelet så mycket som möjligt i Östersunds anfallszon för där har de stora problem. Stressar KHK deras backar högt i banan så kommer KHK få mycket gratis. Östersunds backbesättning är det svaga kortet i min mening.

Vad tror du om KHKs chanser att gå vidare till PO3?

Jag har som sagt mött Östersund ett antal gånger denna säsongen, dock ej efter jul i allettan men Östersund imponerade inte alls på mig och vinner inte KHK i 2 raka matcher så är det en sensation. KHK har, tycker jag, dragit drömlotten i PO 2. Östersund skall dock ej underskattas men det har jag svårt att se att KHK ska göra i ett Play Off.

Kommer du kolla in någon av matcherna?

Haha, nä det kommer jag inte att göra. Det är 30 mil till Östersund från Örnsköldsvik och det är lite väl långt för min del men jag önskar KHK lycka till på resan till Allsvenskan där de hör hemma!

2 kommentarer:

  1. På lördag kommer över 3000 medgångssupportrar att fylla TAK och heja fram sitt lag, blir skitkul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, 200-300 är dom kanske...?!!

      Vi andra 2700-3000 har KHK i blodet.

      Ikväll 1-5 till KHK.
      På Lördag blir det slakt....8-0...!

      Radera