onsdag 14 november 2012

Parodi!

Ja det är nog det mest passande namnet jag hittar när det gäller låne och korttidskontrakten som just nu snurrar fortare än vilken karusell som helst. Egentligen har det inte med just årets säsong att göra men med tanke på lockouten har det blivit mer tydligt.

Att spelare och klubbar närmast verkar överträffa varandra i hur korta lån/kontrakt de kan skriva är enligt mig helt fel utveckling. Snart har vi väl periodlån där spelare står uppradade längs spelarkorridoren i väntan på att kastas in på isen med i det närmsta helt främmande medspelare. Långsiktighet och trygghet är ord som känns väldigt avlägsna och de tider då man startade och slutade säsongen med samma lag eller möjligen ett eller två tillskott innan transferfönstret stänger känns som forna tider.

Jag skulle vilja ha bättre och mer strikta regler när det gäller detta ämne. T.ex att en spelare måste vara utlånad en viss tid/matcher och begränsas i antal klubbar de tillåts representera under en säsong. Kortare tider där övergångar tillåts mm. Ja de finns garanterat bra regler som skulle kunna införas för att reglera detta.

Ska tillägga att min åsikt gäller alla klubbar och serier om nu nån fick för sig nåt annat.

Vad tycker ni om detta? Finns det nåt vettigt i mina tankar eller är jag bara en gammal stofil som drömmer mig tillbaka till gamla tider?

3 kommentarer:

  1. Pålle så har det sett ut i NHL i 25 år och det har drivit den ligan framåt hela tiden. Jag tror nog bara det är vi som inte är vana vid detta och gör en massa dåliga korttidskontrakt för att vi inte har en scoutingverksamhet värd namnet.

    Om vi kunnat med att hantera detta sätt att bygga lag på så hade det nog inte varit sådan ruljans men även så hade vi med en fungerande scoutingverksamhet gjort många färre felbeslut.

    /Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligt att du har rätt men samtidigt svårt att jämföra med en stängd liga där ingen riskerar att åka ur och där klubbar kan köpas och flyttas mellan olika städer.
      Ekonomin är så mycket mindre här vilket gör att det läggs mindre på scouting och mer på dyra kontrakt i ren panik.

      Radera
  2. Pålle det var just detta som Hockeyligan och Elitserien vill stoppa när dom inte ville tillåta korttidskontrakt av just detta slag som vi ser nu, där NHL spelare skriver på för 4 matcher eller 1 mån i taget. Tyvärr så verkar det ju som om Konkuresverket får igenom sitt att det strider mot svensk lag att inte kunna skriva sådana kontrakt och det kommer nog att fortgå som Micke skrev att har det funkat i NHL i 25 år så varför skulle det inte kunna göra det här i våra ligor

    SvaraRadera