måndag 8 augusti 2011

Under paraplyet med Söderström!

Hej Fredrik!
Hur har sommaren varit?
Haft en lugn och skön sommar, tillbringat större delen av tiden i Dalarna, samlat kraft för att gå in i hockeybubblan. Har även hunnit med att testa sommarstaden Oskarshamn, en trevlig upplevelse. Dessutom en visit i Blekinge, alltid lika trevligt. 

Förra året blev det inte en vinst för dig mot KHK. Revanch den 10 augusti?
Ha ha, ja förra säsongen hade vi stora bekymmer med KHK, det kan jag omöjligt förneka. Året dessförinnan var det ombytta roller, ett märkligt mentalt fenomen i hockeyns värld. En sak är säker, det är alltid en upplevelse att möta KHK. Jag lägger inget större värde i resultaten i träningsmatcherna, men att vi valt att möta KHK handlar om att det är ett skickligt motstånd och, vad jag förmodar, en viss typ av hockey som vi vill ställas mot. Å andra sidan, när pucken släpps, vill man alltid vinna matchen. Det ligger i vår natur, märkligt vore annars.

Efter två framgångsrika säsonger i OIK ska du nu ta dig an allsvenska IK Oskarshamn. Vad har du för förväntningar på kommande säsong?
Har haft två härliga år i Olofström, en bruksort med stark sammanhållning och en mentalitet som passade mig ypperligt. Två bra år i klubben, och det stora skälet till våra relativa framgångar har varit skickliga spelare och att vi hittade passionen och det rätta drivet. Jag har fått oförtjänt mycket positiv uppmärksamhet, jag var bara en liten del i vad vi presterade. Nu står jag inför nya utmaningar, och jag ser verkligen fram emot säsongen. Lite av en omstart för IKO, med nya tränare, ny sportchef och många nya spelare. Vi ska tillsammans med grabbarna sätta en tydlig målsättning, men givetvis vill vi ta sikte på att förlänga säsongen. Att slåss om sjundeplatsen, och fortsatt spel i förkvalet, är en tuff men inte orealistisk förhoppning. Hockeyallsvenskan är sannolikt bättre än någonsin, så vi har en brutal men inspirerande utmaning framför oss. Lyckas vi forma en stark grupp, med moral, passion och rätt attityd, då finns alla möjligheter att jävlas med storlagen.

Hur stor del hade Roger Jönsson i att du valde IKO?
Det fanns flera skäl som låg till grund för mitt beslut att tacka ja till IKO, ett av de tyngre skälen var just att Roger tog jobbet som sportchef. Han gör ett mycket bra jobb, har ögat som krävs och hårda nypor när så behövs. Vi har en bra relation, ett ömsesidigt förtroende som är grunden för ett gott samarbete. Det är inte alltid vi tycker likadant, och tur är väl det, men jag tror vi delar synen på hockey och på vilka karaktär som krävs för att nå framgång. Ett vanlig förekommande problem är att sportchef och tränare kolliderar, det är något vi sannolikt kommer undvika, vilket givetvis är till fördel. Han petar inte vårt dagliga arbete, och vi tjatar inte alltför mycket på honom. Kort och gott, vi har respekt för varandras insatsers.  

Var det ett svårt beslut att lämna OIK?
Det var åtminstone inget enkelt beslut, med tanke på att jag trivdes bra och lärt känna många härliga människor. Men var sak har sin tid. Åren i OIK har gett mig massor, både på och utanför isen, men precis som för spelarna finns nya utmaningar och drömmar att uppleva, och jag känner mig redo för allsvenskan, IKO och allt vad det innebär. 

Du återvänder till Arenan den 10 augusti då KHK möter IKO i sin första träningsmatch 11/12. Är det någon speciell spelare i IKO vi ska titta lite extra på?
Är själv nyfiken på många av våra spelare, och det finns säkerligen en hel del spännande killar att följa. Linus Hultström, en 92a från Linköping, ska vara en mycket spelskicklig back som lär vara underhållande i sitt spel. Morten Poulsen är dansk landslagsspelare, hårt arbetande med en skicklig förmåga att göra poäng. Carl-Johan Svensson, som ni haft förmånen att ha i KHK, vänder tillbaka och kommer förmodligen vara rejält taggad. David Rodman, slovensk landslagsspelare känns som ett bra och bärande nyförvärv. Dessutom kommer vi sannolikt att spela några av våra intressanta juniorer, som gnuggat på utmärkt under försäsongen.

Är det någon spelare i KHK du är spänd på att se spela?
Tycker KHK ser ut att ha landat en spännande trupp, kommer sannolikt finnas med i toppen. Wallmark är ett intressant namn, framgångsrik som junior, och en spelare vi diskuterade. Pöllänen har alltid levererat. Emil Larsson imponerade på mig förra säsongen. Grönlund gillade jag redan när han spelade i Nybro. Jonas Karlsson är underskattad av många. Sirbäck har jag alltid haft ett gott öga till, ska bli intressant att se om han tar nästa steg.

Det har varit många heta matcher mellan OIK och KHK, något du kommer sakna?
Det har varit häftiga möten mellan OIK och KHK, en härlig upplevelse för oss alla. Det finns en kultur kring hockeyn i Blekinge som jag hoppas förvaltas, och utvecklas. Att kliva ut i ett fullsatt Telenor Arena är fascinerande och inspirerande. Storsegern där i mitt allra första besök ger mig ett leende på läpparna än idag. Utskåpning förra hösten tufsade till mig och OIK rejält. Vattenkriget har fått lite väl stora proportioner, och jag passar härmed på att bjuda ner gänget bakom båset på kaffe före matchen. Och jag räknar med att kunna lämna regnstället hemma. Jag har stor respekt för KHK, det finns förutsättningar för något riktigt stort där, förutsatt att man förvaltar möjligheterna väl. Har en känsla av att mitt namn väcker åsikter i östra Blekinge, men hellre ökänd än okänd. Känslor är en viktig del av idrotten, och en del av det som varit kommer också från media, som gillar att sätta rubrikerna. Men jag ser fram emot besöket för träningsmatchen, och vem vet när jag hamnar där nästa gång..

 
Ett stort tack för intervjun och lycka till i IKO Fredrik!

7 kommentarer:

  1. En bra och trevlig intervju. Fredrik verkar vara en öppen och ödmjuk person som med sitt sätt bidrar till ökat intresse för hockeyn och inte minst då det egna laget OIK.

    Ska bli mycket intrssant att följa onsdagens drabbning.

    SvaraRadera
  2. Du har all min respekt herr Söderström! Verkar vara en ödmjuk och skön snubbe. Lycka till i allsvenskan! / KHK supporter

    SvaraRadera
  3. Bra intervju och kul att se att Fredrik trots allt är ödmjuk!

    SvaraRadera
  4. Han lever upp till ryktet den genomgode Söderström...

    SvaraRadera
  5. Skulle vara roligt att se Söderströms gameplan denna gång :)

    SvaraRadera
  6. Kung Söder har talat!

    SvaraRadera
  7. Va bra, då kan vi lämna paraplyerna hemma och dricka kaffe i stället och denna gång i all vänskaps skull och lycka till i Oskarshamn.

    Mvh: En av dom under paraplyerna, KHK-supporter

    SvaraRadera