torsdag 11 augusti 2011

Eftersnack med Söderström!

Hej Fredrik!
Förlustraden mot KHK fortsätter, vad gick fel för er?
Vet inte riktigt hur du räknar, men om jag inte har helt fel så vann IKO det senaste mötet, för två år sedan, och den här gången stod KHK som segrare. Om du syftar på min förlustrad, så vore det nog att överskatta betydelsen av mig. Jag är numera stolt tränare för IKO, och det som varit förr är för mig tämligen ointressant.

Vad är du nöjd/missnöjd med?
Finns en hel del lärdomar att ta med oss från den här matchen, bra saker och mindre bra saker. På det inviduella planet saknade jag beslutsamhet och rätt attiyd, egenskaper som är ytterst nödvändiga för oss i alla delar av spelet. Lite för bekväma, och en aning tröga och omständiga i allt vi tog oss för. Tror att vissa av oss överskattade vår egen förmåga, det gav en matchbild där vi gjorde allt utom det enkla och rejäla. När det gäller spelet var vi uddlösa i offensiven, jag saknade skärpan och distinkta avslut. Mycket kladdande, men ineffektivt och tamt. Ett slarvigt passningsspel gav också problem, inte minst i spelvändningarna. Försvarsmässigt agerar vi utan pondus, vi brister i kommunikationen och uppträder stundtals yrvaket, där har vi mycket att jobba med. Men som helhet en alldeles utmärkt match för oss, en viktig insikt om hur mycket jobb vi har framför oss, helt enligt plan. Fanns även positiva saker, det finns det alltid. Man får heller inte glömma att vi möter ett inspirerat KHK, nyfrälsta och med härlig intensitet, och jag kan konstatera att vi inte riktigt tog oss an bataljen med samma passion.

Ni verkade tröttna mycket i tredje perioden?
Möjligt att vi gjorde, men ingenting jag låg sömnlös över. Försäsongen handlar om att uppleva problem, upptäcka tillgångar, inse begränsningar, utmana oss själva och inte minst se spelarnas agerande i alla tänkbara situationer. Vi har gnuggat tufft på is under snart två veckor, utan minsta hänsyn till matcherna, oavsett om vi möter Djurgården eller Karlskrona. Tröttheten är för mig ett tecken på att vi kört hårt, snarare än att vi fisåkt och laddat för match. Min känsla är att vi kommer stå väl förberedda när vi slåss om poängen, efter en bra sommar känner jag mig trygg i grabbarnas fysiska status.

Det blev en hel del gruff och heta känslor för att vara träningsmatch. Var det order från dig;)?
Där delar jag inte riktigt din uppfattning, tycker snarare det var en förvånansvärt snäll och lam tillställning. Kanske snarare så att publiken efter en lång sommar glömt hur det ska se ut på planen. Visst sker saker på isen, men lite småkurr hör till hockeyn, det är en kampsport och då tryter ibland tålamodet. Vi uppmanar alltid våra spelare att jobba hårt, att fullfölja och smälla på, och konsekvenserna av det blir ibland lite tjafs, men det hör liksom till. Att åka runt och äta mumsmums på isen ger ingen större underhållning. Hettan ska finnas där, och gärna i betydligt större utsträckning än i den här matchen.

Tack för en bra match och lycka till.

4 kommentarer:

  1. Ja jisses, denna Söderström, det är tydligt att han vill förta KHK segern, typiskt honom........Underbart att han kom med ett nytt lag o fick spö ( igen)/även med det laget.haha...!

    SvaraRadera
  2. han verkar rätt bitter faktiskt ;)

    SvaraRadera
  3. Inte vunnit i Telenor Arena på två år ;) Skitsamma om det är Olofström eller Oskarshamn ! Vi kanske få möta dom under säsongen också ;)

    SvaraRadera
  4. Högmod går före fall, kära KHK:are. Högmod går före fall...

    SvaraRadera