lördag 28 april 2012

Chriso om Kurki!

Efter att Kurki blev klar för KHK tog jag kontakt med Chriso Vuojärvi som har riktigt bra koll på den finska hockeyn för att höra vad han har att säga om vårt nyförvärv.

Hej Christian!

Beskriv dig själv, vem är du och vad jobbar du med?
Namnet är Christian "Chriso" Vuojärvi och jag jobbar på YLEs (motsvarar Sveriges SVT) svenskspråkiga sportredaktion. De grenar jag främst bevakar är fotboll och ishockey. Den kommande VM-turneringen blir mitt sjätte VM på ort och ställe. Dessutom fungerade jag som kommentator under OS-hockeyn i Turin och Vancouver.
Igår värvade KHK den finska backen
Mikael Kurki. Hur väl känner du till denna back?
Ganska väl vågar jag påstå. Kurki har spelat fem hela säsonger för FM-ligaklubben Blues från Esbo, så jag vågar påstå att jag sett honom lira tiotals gånger de gångna åren.
Hur skulle du beskriva Kurki som spelare?
På många sätt fascinerar han mig. Då man ser honom i korta stunder tycker man att han är hur bra som helst och att han är nära ett genombrott. Men ju fler matcher man ser Kurki spela desto mer uppenbara blir hans svagheter. En väldigt sevärd finländsk back är han - inte minst med tanke på att han främst figurerat i det tredje backparet under sin ligakarriär.
Vad är hans styrkor respektive svagheter?
Om vi börjar med det roliga ur Karlskronas synvinkel. Mikael Kurki rör sig mycket väl på skridskorna. Han har ett inbyggt offensivt tänk på planen och han fungerar ofta som extra anfallsspelare i samband med kontringar. Han vågar helt enkelt ta för sig.

Till det mindre roliga. Med tanke på den offensiva inställning Kurki har så har han samlat på tok för få poäng under sin ligakarriär. Hans spelsinne har inte varit på samma nivå som hans vilja. Dessutom är hans slagskott inget att hurra över vilket har lett till att han inte utnyttjas särdeles mycket i powerplay. I defensiv zon känns han stundvis klen.
Han har massor av rutin från SM-liga, hur tror du han kommer klara spel i Hockey Allsvenskan?

Jag tror och hoppas att miljöbytet gör gott för honom. Allsvenskan torde i snitt hålla aningen lägre standard än den finländska ligan och nu har han sin chans att skina. Jag kan tänka mig att Karlskrona har värvat honom för att vara en ledande back, vilket han aldrig var i Blues. Han befinner sig vid ett vägskäl - gör han väl i från i sig i Allsvenskan kan han ännu bli en elitback. Om inte, ja då blir hans nästa transfer till den danska/franska/younameit ligan.

6 kommentarer:

  1. Kurki snittade 15min/match och hade -1 i+/-

    SvaraRadera
  2. "Till det mindre roliga... Hans spelsinne har inte varit på samma nivå som hans vilja. Dessutom är hans slagskott inget att hurra över vilket har lett till att han inte utnyttjas särdeles mycket i powerplay. I defensiv zon känns han stundvis klen."

    Har vi hört det förut?

    SvaraRadera
  3. Nu är det bekräftat att Höglund lämnar vita Hästen

    SvaraRadera
  4. Kurki en defensiv klippa? Man får hoppas han har fel för poängproduktionen är inte imponerande direkt.

    SvaraRadera
  5. En till back som kladdar med pucken var väl det sista vi behöver, kära nån vem är det som tänker?

    SvaraRadera