onsdag 25 maj 2011

Intervju med KHKs marknadschef!

Här kommer en intervju med Rickard Karlsson från marknadssidan inom KHK.
Hej Rickard, ni har anställt en tung defensiv kille (Calle Höök) för att göra ett stort offensivt jobb. Hur tänkte ni där?
Calle har en naturlig karisma som får de flesta andra att blekna. Ska man bli arg på Calle får man ta i ända från tårna. Men jämte hans stora sociala kompetens så är det en modern affärman som förstår vikten av att ta hand om kunder. Under åren i Karlskrona har han fångats av den anda som finns här och han brinner för vår klubb. Det är lika viktigt.  



Ni snodde Bolling från OIK, årets bästa värvning?
Med risk att få Kämpe & Andersson efter mig: Ja. Magnus är en kille med laddade nypor men ett avväpnande leende. Han får saker att hända. Han fixar rätt inpriser. Han är van att göra mycket med små medel och kan nätverk. Calle & Magnus i kombination är en överlägsen anfallsduo. Wayne Gretzky och Phil Esposito på något skönt sätt.


Nu har det varit årsmöte och vi kan lägga ytterligare ett framgångsrikt år till handlingarna. Vad minns du bäst från det gångna året?
Oj, det är så mycket! Tre människor får det bli. Första minnet är kvällen då vi nådde marknadsbudgeten. Vi hade slitit arlset av oss och lovat styrelsen en stor höjning. Gänget i marknadsgruppen ägnades den kvällen en lång tacksam tanke tillsammans med en alldeles för stor whisky. Det andra minnet är ett samtal med Kämpe. Det var efter matchen mot Olofström som jag frågade honom om hur han trodde det skulle bli framåt. Han sa "Stora lag spelar stora matcher" och log med en värme jag inte sett tidigare. Det tredje är Alex, ett fantastiskt fullblodsproffs som berättade massor som jag kan ta med mig framåt. Vi grillade, och lyssnade på country & western.  Två gånger såg jag Alex med blanka ögon; när han visade bilder på lille nyfödde Linus och kvällen då han skulle lämna Karlskrona. Han var här för att göra ett jobb, jag vet, men han väntade sig inte den publika responsen. Han var rörd när han lämnade.   

"Det är ni som är KHK" har det snackats om en del iår då kommunikationen mellan klubben och supporters känts bristfällig. Kommer ni försöka bli bättre på att få ut rätt information snabbt framöver?
Ja. Snabbt är bra, men jag tycker att ärlighet är viktigast. När man inte vet vad man ska svara eller inte vill skada så kan man använda "inga kommentarer". Generellt är jag dock innerligt trött på regisserad och pottränad kommunikation där mainstream-mentalitet lamslår annars karismatiska och trevliga människor. Säg som det är då det går. Jag tror att framtidens företag och klubbar är de som vågar och kan leverera rak och ärlig kommunikation. Många som plaskar i mediadammen verkar mer fokuserade på att inte göra fel än att faktiskt kommunicera. Man skyddar sig själv och ska ha flest rätt. Personer måste våga riskera sitt arlse för klubben och det man tror på. Sluta mäta, kör på, lär av misstagen, men våga köra en linje som inte bara sneglar änsgligt åt mittfåran.   


Det var en del som blev besvikna och kände sig lurade när KHK inte förlängde med Ed och Collin. Speciellt när det gäller kampanjerna Keep the boys in staun och enkronan matchen. Vad hände egentligen?
Kampanjen planerades i somras. Vi skulle gå ut med det om Ed och Collin visade sig vara bra. Det var de och ambitionen i december var att försöka behålla killarna. När allting summerades så stod vi i ett annat läge. Försäkringar, resor och kostnader för familjer påverkade. Sportgruppens bedömning måste styra. Anser våra ledare att vi får mer kompetens för samma pengar så får inte en marknadschef lägga sig i det. Alla älskade de där båda spelarna och jag stör mig på att jag inte formulerade den reservation - som vi faktiskt också skrev - på ett bättre sätt. Mitt fel - ingen annans. Jag köpte själv tre tröjor och kommer alltid att bära dem med stolthet. De är min hyllning till EdCo. Jag förstår besikelsen och känner den också själv. Men det är min sentimentala läggning. Jag litar dock helt och fullt på Kämpes och Karlssons sportsliga bedömning.  


Klubben valde att köpa loss kiosken för en hel del pengar. Kunde man inte väntat till dåvarande kontraktet löpt ut och sparat pengar?
Kiosken går inte under marknadsavdelningen, så den frågan ber jag att få passa på. Men jag vet att om det hade gått att spara pengar så hade klubben gjort det. Vi försöker verkligen vårda varenda krona och man blir ledsen när man hör snack om "lek med pengar". Ingen leker, alla blöder. KHK har 2,1 miljoner på banken - vilket bara slås av en handfull klubbar i Sverige - och vi har gjort en sportslig, marknadsmässig och publik resa som är utöver det vanliga. Många hade gärna haft våra "problem". Eller omvänt; Om allt det är fel, vill jag inte att vi börjar göra rätt. Vi ska bli bättre på allt, men beslutar styrelsen att ta tillbaks initiativet i kiosken så har man mätt och räknat. Man kör liksom inte sten-sax-påse på sina möten. 

Hur viktig är Tobbe för klubben?
Tobbe är för mig den person som lärde oss ordet ödmjukhet. Han har byggt sju lag som kvalat positivt sju gånger. Det är ett svårslaget facit. Han är en stor del av vår historia och kommer för alltid att förknippas med att vara en av KHK:s grundstenar. Vi har skrattat tillsammans, firat tillsammans och lidit tillsammans. Jag önskar att alla kunde ha sett hans blick efter förlusten mot Glimma för några år sedan, jag har aldrig sett en sån knäckt kille. Han har dragit ett djävulskt stort lass, jag tror få människor verkligen förstår de tusentals timmar, dagar och nätter, som han lagt ner på KHK. Men ingen blir någonsin större än klubben, det brukar Tobbe säga och jag vet att han skulle bli förbannad om jag inte sa att det faktiskt också gäller Karlsson själv.  

Nu ska det byggas om en del i arenan, vad är det som görs och hur blir det för oss supporters?
Ny VIP-lounge, ett riktigt kök och en medlemspub. Det blir bättre på alla sätt, men troligen lite stökigt innan ombyggnationen är klar. Sen ska vi ladda med en del godis, men det återkommer jag till då det är klart. 

Nytt intro till hösten, kan du ge lite info för oss nyfikna?
Det blir mäktigare. Calle fick ståpäls och hustrun började lipa när vi testade manus-idén. Förresten; Är du så himla nyfiken så ska du köpa en publiklyftströja, för då får du vara med på filminspelningen! Preliminär inspelningsplats är Kastellet och tiden blir augusti. Vi tar ut svängarna rätt rejält denna gången. Rätt jäkla jätterejält faktiskt.


Blir det fler roliga nyheter till kommande säsong?
Japp. Redan vecka 25 lanserar vi en publiksatsning på webben där man bl.a. kan tycka till och dra in lite kulor till KHK - utan att det kostar en spänn. Vi kommer att erbjuda lite ny teknik, ett steg som nog blir en del av vår nya kommunikation och lite skönt hockeygodis. Men jag vill hålla i informationen och reservera mig tills allt är klart, vi har inte rott över båten riktigt än.  

Förra säsongen blev vi bästa lag i div1. Tar vi nästa steg och går upp i allsvenskan kommande säsong?
Många kan hockey bra, men jag anser mig inte vara en av dem. Jag är en sån där hopplöst klassisk läktarexpert som tycker Wikegård är så nära Gud man nog kan komma. Kämpe & Tobbe säger sig ha ett lag med bättre förutsättningar och det låter ju härligt. Men jag ska svara från hjärtat med två svar: 1a. Nej, jag tror inte vi går upp. 1b. Jag gissar alltid fel.

Ett stort tack för intervjun Rickard!

1 kommentar:

  1. Subliminal Verses27 maj 2011 kl. 17:25

    Måste berömma dig för denna intervju, trots att jag är OIK:are, detta är en förstklassig intervju helt klart! Intressant läsning och väldigt relevanta frågor!

    SvaraRadera