tisdag 24 maj 2011

Intervju med en gammal KIK profil!

Hej Micke, eller bävern som de flesta känner till dig som. Du är en av flera lirare från Karlskrona IKs glansdagar på 80talet.
Vad har du för kontakt med hockeyn i karlskrona idag?
- Jag jobbar ju tillsammans med Micke Fahlander så kontakterna med KHK är utefter att vi är en av huvudsponsorerna till klubben där vi marknadsför oss via KHK samt att vi är med i deras olika nätverk bland sponsorerna och det känns som ett bra upplägg.
Sedan är jag ju självklart supporter till KHK och jag följer hemmamatcherna och rätt så många bortamatcher faktiskt, det är ju en rolig serie med mycket derbyn och jag tycker det är skoj att se mycket matcher. Ser sedan även juniorlagets hemmamatcher och det är skoj, de blir bättre o bättre men juniorlaget behöver absolut ta sig några snäpp upp i seriesystemet.

Hur tycker du att spelet skiljer sig nu från när du var aktiv?
- Oj, det är självklart stor skillnad, spelet utvecklas, spelarna utvecklas, materialet utvecklas men det vore ju konstigt annars. Träna gjorde vi nog i samma kvantitet men även där har ju kunskapen om hur man skall träna ökat dramatiskt. Jag tror att de spelarna som kommer fram nu är överlag bättre utbildade när de får chansen att visa vad de går för i a-lagssammanhang.
Hur var du som spelare?
Teknikgeni som levde på sin snabbhet var jag inte hahaha, jag var en spelare som gillade att spela tufft och vinna till varje pris, vi var ett antal juniorer som växte upp med Des Moroney som tränare och jag kan säga att förlora fanns inte ens på världskartan. För att förhindra ett mål så gjorde vi precis vad som helst men tog man en utvisning i offensiv zon så blev man hängd. Man kan säga att man fick direktåterkoppling på vad man gjorde därute, vicken tränare han var. Annars så skulle jag väl säga att man försökte få iväg ett snabbt förstapass och sedan kan man nog beskriva en som ganska så defensivt lagd.

Du är en riktig gammal KIK profil och har spelat med många ihågkomna spelare som Göran Svan, Lars Hellström, Patrik Larsson mfl. Hur var det att ingå i detta gäng?
- Det var riktigt skoj, många duktiga spelare och sedan var omsättningen inte så stor i lagen så man blev riktigt nära vänner och stod upp för varandra till 100%. Det var riktigt skoj att leva i den världen och vi är många som har kontakt än idag.


Vilken är den bästa/roligaste spelaren du kamperat med?
- OK, det finns många bra namn att välja på men om man skall dra ihop den kombinationen bästa och roligaste så finns det bara en att välja och det är Nisse Jonsson, han är ju världens äldsta femtonåring. Vilken man, större vinnarskalle får man leta efter och det gäller fortfarande, spelar du golf med Nisse så finns inga sällskapsronder det är fullt ut varje gång, han är störtskön, naturbarn.

Det finns många roliga gamla historier som florerar kring detta årtionde. Jag radar upp några stycken så får du ge din syn på det.
Johan Hellström var en tokig spelare som jagade skiten ur medspelare på träning?
- Johan var riktigt tokig på isen, glömmer aldrig säsongen innan han kom till oss och då spelade han i Växjö, jag trodde vi skulle ha ihjäl varandra men sen när han kom till vårt lag så snackade vi ihop oss direkt och vi tyckte bägge två att det var rätt skönt att vi var i samma lag men det var inte skoj att möta oss .

Du gillade att skicka pucken i huvudhöjd på forchekande motståndare?
- Nja, det vet jag inte men det har nog hänt, det hände i och för sig mycket så varför inte det.

Mats Lindman bröt av klubborna på de motståndare som hakade han?
Mats var så otroligt naturligt stark så det var otäckt, när han och Uffe Hansson i GOISET brakade loss trodde man det inte va sant, vilken kille.

Nummerjakt på fult spelande motståndare, var du eller Patrik Larsson värst?
Det var nog lika men jakt var det, kommer du ihåg han som tacklade Fahla som spelade i Pantern denna säsongen. Den killen hade inte varit kvar på isen länge.

Du sparkade skridskon i isen så flisorna rök varje gång du var på väg till botbänken (vilket var rätt ofta) varför?
Ja du, det var väl för att hela världen är orättvis eller något sådant.

Har du någon egen historia som du vågar delge oss nu när allt är preskiberat?
Vissa saker blir aldrig preskiberade och det finns hur mycket som helst men vi spelade en kvalmatch mot Dalen en gång och vi fick ett fem mot tre läge och jag gjorde mål på ett skott och den första kommentaren jag fick från Nisse som jag lirade med va på hans Norrländska – Jävla tur att du satte den för jag var fri och jag hade inte missat, som sagt ett naturbarn.

Sedan måste jag ju bara berätta när Kjelle Bank gjorde självmål mot OIK en gång i tiden när han var helt ensam utan någon i närheten, han kommer in i båset leende och på värsta Stockholmskan säger han, dee eee luuungt grabbar, jag sätter en i nästa. Nästa byte tar han pucken bakom mål och åker igenom och sätter den, första kommentaren när han kom in var, va va de jag sa grabbar.

Nu ser vi framemot kommande säsong som jag tror kommer bli fantastiskt rolig.
Ett stort tack för intervjun Micke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar