onsdag 18 maj 2011

En sponsors tankar!

Här kommer en intervju med en av KHKs sponsorer, Magnus Pettersson, Nofatel AB

Hur länge har du sponsrat KHK?

4 år

Hur stor återkoppling, kontakt har du med KHK under en säsong?

Hittills har ingen återkoppling skett under säsongerna.

Vad vill du få ut av din sponsring och vad får du ut?
Anledningen till att Vi sponsrar hockeyn är att jag är oerhört stolt och glad för vår stad och vårt hockeylag. Jag har sällan missat någon chans genom åren att marknadsföra vår stad i mina affärsrelationer.

Många av mina företag har alltid haft något lokalkontor här pga detta. Tyvärr är vårt nuvarande företag Nofatel inget som direkt får någon affärsmässig nytta, då vi inte har några kunder i här i staden.

Det kan kanske ändras, men hittills under dessa år har vi i alla fall inte fått något tillbaka. Det här gör jag, för att jag vill se elithockey i Karlskrona och att jag som företagare inser att det kostar pengar att nå dit. Jag brinner verkligen för Karlskrona och KHK.

Så om ingen ställer upp kommer vi aldrig att få se Elithockey här, så enkelt är det.

Du var en av de pådrivande till att vi fick hit Alex Brooks. Hur gick det till och hur reagerade klubben på ert initiativ?

Ja en del är väl forumet skyldig till. Jag är en passionerad människa som älskar att diskutera och debattera. Min uppfattning var ju solklar i höstas. Vi hade ju inget försvarsspel, helt enkelt.

Så det här diskuterades ju livligt här på forumet, och ur min ekonomiska synvinkel visste ju jag att ett avancemang till kvalserien kunde betyda intäkter för KHK på minst 3000.0000:-

Att då inte förstärka för att nå dit, var i mina ögon dåligt affärsmannaskap. Med så stora fördelar i "potten" tyckte jag att det var värt att satsa, men många höll inte med mig. Då får man ju som alltid slipa på sina argument och försvara sitt ställningstagande.

Allt det här gjorde mig ännu mer motiverad och bestämd. Så när KHK ringde om enkronan frågade jag HUR många vill ni ha?

Personen i andra ändan trodde nog jag skojade, men jag sa: Vill ni ha 1, 3 eller 10 enkronor ifrån mitt företag!

Villkoret var förstås att KHK själva skulle värva för pengarna, därav mina egna trappsteg. Tog man in flera spelare för att säkerställa kvalserien, blev det fler en kronor ifrån mitt företag.....

Sedan tog det ett par dagar innan Calle Höök ringde och vill träffas angående Patrik Ruiz. Då ville jag självklart också få in en back, men det ville inte KHK i första skedet. Eftersom jag sällan ger mig, när jag vet att jag har rätt, fortsatte jag att argumentera för en back.

Anledningen till att man inte ville ha en först, var ju bla att inte störa lagkänslan. Ruiz var ju direkt ersättare till Belin. Sådana saker får man självklart acceptera.

Vi som sitter på läktaren och spekulerar, vet ju inte alltid sanningen i omklädningsrummet. Det är ju en mängd faktorer som avgör om en ny spelare verkligen tillför något. Efter ett tag sa man ifrån KHK att det krävdes minst 250.000:- i rena pengar, vilket var oerhört mycket.

Så det var litegrand som i filmen med Jerry McGuirre, "Show me the money" först så får vi se vad vi kan hitta på.

Det upplägget köpte jag fullt ut, så jag satte mig ner med Calle Höök, och vi skissade fram vad som blev "KHK-POWERTEAM"

Jag tog 3 veckors semester och började ringa runt, och resten är historia. Jag vill än en gång tacka alla företag i Powerteamet för deras medverkan. Utan vart och ett av dessa företag hade vi hockeyälskare i Karlskrona aldrig sett Brooks.

Så en gång TACK!!!!!

Hur tycker du att KHK sköter de pengar man får in genom bl.a er sponsorer?

Pass

Dina tankar om framtiden och möjligheterna inom KHK?
Möjligheterna är enorma. Marknadssidan känns stark och Calle Höök är en uppcoming man. Han och RCK med övriga där tror jag starkt på.

Dock har jag ofta varit kritisk till hur kostnader skenar iväg. Tror också det går att få ut mer hockey per krona. Tycker Växjö Lakers är ett stort föredöme där, vi kan lära oss mycket av sådana organisationer.

Man behöver inte alltid uppfinna hjulet 2 gånger....

Dock tror jag att många, tyvärr även mig själv, blir kritiska till att KHK inte tycks kunna "hålla" i pengarna. Där måste man kunna visa supportar och sponsorer att den kunskapen finns. Neglierar man detta kan det komma ett stort bakslag.

Kommer du att finnas på plats under KHKs årsmöte?

Det hoppas jag verkligen, det är många frågor jag vill ha svar på!


Ett stort tack för intervjun Magnus!

6 kommentarer:

  1. Har inte en susning vem Magnus är men han verkar riktigt vettig. Hoppas han kan få svar på sina frågor på mötet. Jag kan tycka att det är personer av detta slag som ska leda KHK. Personer som kan räkna och se framåt och inte en massa broilade yrkespolitiker som aldrig har varit ute i arbetslivet utan bara sett insidan på olika kommunhus.

    Pehr L

    SvaraRadera
  2. Ja mycket sunda åsikter!

    SvaraRadera
  3. Erik Sandquist18 maj 2011 kl. 16:46

    Pehr L Nej den dagen personer som Magnus leder KHK så kan vi vinka adjö. Det krävs andra kunskaper än att öppna en budgetpärm.

    SvaraRadera
  4. Kommer bli stora förändringar i klubben nu med Bolling vid rodret. Han har redan börjat strama åt budgeten rejält och kommer skära ner på många fler kostnader. Det ser bra ut redan nu...

    SvaraRadera
  5. En klubba på träning....en annan på match...

    SvaraRadera