tisdag 21 juni 2011

Avstämning med Miro!

Hur går det med sommarträningen?
MZ: Vi är grymt nöjda med killarnas insats och har lyckats genomföra det vi önskat hittills. Jag är grymt imponerad över den träningsvilja dom visar!

Skiljer det nåt i upplägget från tidigare år?
MZ: Självklart blir det vissa förändringar men i grunden så har vi vårt sätt som vi tror på! Säsongen som gick visade att vi lyckades bra med våra förberedelser och träningsplaneringen.

Hur är motivationen hos de äldre spelarna, skiljer det mot de yngre?
MZ: Det är lätt att tro att dom äldre kan ha problem med motivationen men det är faktiskt precis tvärtom, dom har verkligen visat vägen! Dom yngre grabbarna får slita för att hänga med i svängarna kan jag lova!

Kör ni någon annorlunda träning, t.ex. brottning, rullskidor eller liknande?
MZ: I stort sätt inte! Möjligen överkroppstyrka i form av mycket ringträning som jag inte tror så många kör (gymnastikringar). Varför uppfinna hjulet på nytt? Visst har vi vårt eget system men det är tyvärr inget som man med några få rader kan beskriva. Vi tror inte på att TRÄNA MEST BLIR BÄST! Utan vår filosofi är i all enkelhet att träningen ska vara tävlingsinriktad och av hög kvalité alla ska ge 100 % (annars kan man lika gärna stanna hemma) Vi är övertygade om att MAN BLIR BRA PÅ DET MAN TRÄNAR PÅ!

Varje år får vi höra att KHK är bäst tränade. Vad finns det som styrker detta, de andra lagen tränar väl lika hårt?
MZ: Du har aldrig hört mig, Tomas eller Oskar nämna att vi är bättre tränade än några andra lag, jag har ingen möjlighet att göra den typ av jämförelser eftersom jag inte vistas på andra lags träningar. Jag har ju givetvis tillgång till många lags fystester och kan på det sättet få en bild av hur vi ligger till! Jag kan bara garantera att vi inte är sämre tränade än våra motståndare. Tomas har ju en hel del att jämföra med och är väldigt nöjd med det han ser. Är han nöjd så är jag! 

Det har varit många skador i laget, är det träningsrelaterat?
MZ: Nej det tycker jag inte. Dessutom håller jag inte med dig om att vi haft mycket skador. Sjukdomar och rena olyckshändelser går tyvärr inte att undvika helt. Dom vanligaste skadorna inom hockeyn är ljumskproblem, knän och AC leden(axelskada) allt enligt Svenska Hockeyförbundets statistik. Vi har ”peppar, peppar ta i trä” knappt sett skymten av den typen av skador i vårt lag på många år. Tyvärr har en del av våra spelarna haft skador som dom dragits med en längre tid innan dom värvades hit. Detta är givetvis ett problem för den enskilda individen eftersom det ofta medfört att dom tvingas vila och missar träningar. Att ha kontinuitet i träningen är A och O ur skadesynpunkt.

Vad betyder det nya träningscentret på Rosenholm för er, uppföljning, Rehab mm?
MZ: Givetvis en enorm fördel! Vi har helt enkelt grymt bra träningsförhållanden och perfekta möjligheter att testa av vår fysiska egenskaper

Det pratas om en ny träningskultur i KHK, vad innebär denna?
MZ: Min personliga uppfattning är att få alla att inse!
Att hårt arbete är nödvändigt och att det lönar sig på sikt.
Att veta vad och varför man tränar.
Att det inte räcker av vara en talang!

Skiljer det något på träningen sedan Kempe tog över mot tidigare?
MZ: Sommarträningens innehåll är ungefär den samma som tidigare, men mängden träning har ökat. När Tomas kom krävde han minst 5 gemensamma pass istället för 3pass/vecka! Dessutom får jag 30min till mitt förfogande för fysträning inför alla ispass under hela hockeysäsongen (mot 1-2ggr /vecka tidigare). Så det är självklart rena rama Julafton för mig. Hur träningen på isen skiljer sig från tidigare får du fråga spelarna om.

Är det högre tempo nu när Höök inte är med;)?
MZ: Måste säga att det är trist att Calle inte är med längre (han har tränat ruskigt bra sista åren)! Han kanske inte drog upp tempot :) men däremot höjde han trivsel med sin positiva inställning!

Har du tid med nåt fiske mellan passen?
MZ: Nej! Tyvärr inte!

Avslutar med några, vem är bäst, frågor. 
Vem tar mest i bänkpress?
MZ: Vi kör nästan aldrig bänk! Marklyft, frivändningar och överstöt prioriteras istället! Men Sibbe, Jimmie och Roger tillhör dom skivstångsstarkaste i laget. 

Vem är snabbast?
MZ: Marcus Wallmark är riktigt snabb!

Vem har störst vinnarskalle?
MZ: Svår fråga! Det beror på hur man definierar vinnarskalle? Är det att bli förbannad när man förlorar så ligger Hasse Ottinger och Ellerstad bra till!

Ett stort tack för intervjun Miro!

2 kommentarer:

  1. Mycket bra jobb Pålle! Bara att forsätta i samma stil!!

    SvaraRadera
  2. Kul och intressant intervju. Bra jobbat :-)

    SvaraRadera