fredag 1 juli 2011

Spelaren vi älskar att hata!

Här kommer en sommarintervju med Jens Svensson, div1 bästa spelare enligt mig. En spelare vi älskar att hata och mycket gärna hade haft i vårt lag.


Hej Jens!

Hur är det i solskenet?

Fantastiskt!... Är i full fart med att fylla poolen till ungarna och njuta tillsammans med dem av semester, sommarlov och livets goda!  

Läste på din blogg att ni nu har träningsuppehåll. Hur mycket tränar ni normalt under sommaren?

Normalt tränar vi måndagfredag. Vi tränar spänst, sprints och landhockey 2 dagar. Landhockeyn uppskattas såklart väldigt mycket och mest under de 2 dagarna, då det ger en tillfälle att få ta på handskarna och hålla i klubban även sommartid ;) Skönt också att få känna på tufft spel och viktiga vinster även i värmen!
1 dag har vi ren råstyrka för benen + cykelintervaller som efterrätt.
1 dag kör vi överkroppsstyrka + löpintervaller,
1 dag grillar vi och dricker öl… eller NEJ! Det gör vi absolut inte, det är bara det vi drömmer när vi kör benstyrka + intervaller i slutet på veckan.
På helgen lyder vi order om att vila för att återhämta kroppen och invänta nästa veckas träning….

KIK har fått in en riktigt bra träningskultur de senaste åren. Alla kör oerhört hårt, minst 110% varje träning. Det är högt i tak, vi ger och tar kritik på ett bra sätt. Det är säkert en av anledningarna till att vi utvecklats så mycket som lag de sista 3 åren.

Hur var känslorna efter de båda PO bataljerna i våras?

Efter slutsignalerna var det mycket känslor hos alla berörda och det var ju absolut inte lycka vi kände i den andra matchen, det kan jag lova! Men med lite distans och eftertanke så måste jag säga att vi gjorde en grymt bra säsong förra året. Det var ingen som direkt trodde på oss eller trodde att vi skulle gå så långt som vi gjorde, mer än vi själva. Vi visade att man kan gå ganska långt inom ishockeyn även om man jobbar med små ekonomiska medel men har den stora viljan och det gemensamma målet… Vi har startat något riktigt bra som vi kommer att bygga vidare på denna säsongen, så se upp!

Sett till matcherna kan jag tycka att resultatet kunde slutat hur som helst, tycker det var två jämna och tuffa matcher. Det handlade om tillfälligheter för det vinnande laget, denna gång blev det Karlskrona nästa gång… Ja! Vilket lag som vinner då får den som lever se!...

Tisell är eran nya tränaren, har han hunnit sätta sin prägel på laget?

Tisse är en väldigt noggrann tränare (och då menar jag verkligen noggrann) han är oerhört drivande och kunnig inom mycket vilket ger oss förutsättningar för att ta ett steg fram och inte två bak... Sen kommer Tisse nog ändå bygga vidare på det som Ljusteräng byggt upp. Tisse har dock fått värva lite nytt, smart nog har han valt spelare från lag som lyckats och spelare som han tror passar in i vårt lag! Så vi ser fram emot erfarenheter av spelare som spelat viktiga matcher och fått ta upp lag i högre divisioner. Det är bra att ha med i bagaget inför årets Play Off matcher, HaHa! Tisse har nog inte varit här tillräckligt länge för att kunna säga något mer specifikt….

Vad tror du om era chanser kommande säsong?

Jag ser ljust på vår framtid och kommande säsong… Vi som lag har inte pratat någon direkt målsättning ännu, men jag förmodar att vi satsar minst lika högt som vi slutade om inte ännu högre! Serien verkar bli ännu tuffare nästa år med ytterligare derbyn, men det kommer bara bli sjukt kul. Det är då hockeyn är som bäst!
Jag tror på mitt lag till 100% då det finns en jäkla glöd i ögonen på alla i laget redan nu!

Du gjorde din bästa säsong poängmässigt 11/12 vid 32 års ålder. Inga motivationsproblem?

Jag saknar definitivt ingen motivation, snarare tvärtom!... Det är sån glädje att kunna ha kvar hockeyn i livet trots min ålder, jag har kunnat och kan njuta av hockeyn på ett annat sätt idag och jag ser till att ha kul så länge jag kan!  Kanske har jag inte gjort riktigt så mycket poäng på en och samma säsong tidigare, men ändå hyfsat mycket poäng även tidigare år. Hur som helst är det för mycket fokus på spelare som gör mycket poäng, det krävs ju oftast att man har någon som kan bana väg för den som vill producera! Det kan vara svårt att klara allt själv… Ta en sån som Micke Larsson i vårt lag, han syns kanske inte så mycket men han är enormt viktig för laget. Micke och många andra spelare som inte gör mycket poäng gör alltid sitt viktigt hårda jobb dag ut och dag in….

Den dagen jag inte tycker det är kul att träna eller framförallt spela (den dagen kommer antagligen aldrig, enligt min fru! Och där har hon nog rätt ändå…) då lämnar jag in skridskorna går och sätter mig på läktaren och blir ”läktarexpert” tillsammans med de andra experterna på läktaren! 32 år är ingen ålder för att spela hockey, jag utvecklas fortfarande som spelare, har inga direkt fysiska besvär och min situation i livet tillåter fortfarande tid och utrymme till spelet, så räkna med mig ett bra tag framöver! 

Vad gör att du fortsätter i div1 när du helt klart kunde spela på en högre nivå?

Tack för komplimangen och tron på mig!... Men det finns andra saker förutom hockeyn som är viktiga, så som familj och närheten till släkt och vänner, det är de som är den främsta anledningen till Kristianstad-flytten och div1. Sen visade det ju sig att det var riktigt kul med hockeyn här så det har ju inte kunnat bli mycket bättre…

Du är ett ständigt förekommande namn i KHKs silly snack. Hur nära var du en övergång för nåt år sedan?

Det är nog ingen hemlighet att vi hade kontakt med varandra, men det har gått till historien nu... Jag upplevde dock KHK med Tobbe i spetsen som en bra skött klubb och oerhört smickrande, men trots det tog jag och min familj beslut om att stanna i Kristianstad och det är inget vi någonsin ångrat.

Inga tankar på att ansluta till KHK i framtiden?

Mina tankar finns hos KIK… 

Du gav KHK en riktig känga när du beskrev våra möten som fria från blåmärken. Hur tror du det blir iår?

Det var mycket känslor även den gången efter match, men även rent strategispel från min sida för att öka på lite puls inför nästa match!... 

Hur det blir i år går inte att svara på i nuläget, vet ju inte riktigt vet vilket lag KHK ställer upp med. Nåt jag i alla fall vet är att Christian ”Fimpen” Magnusson ska ta på sig KHK tröjan och Fimpen är en mycket bra kille, hockeyspelare och dessutom en go vän till mig! Han är definitivt ingen som ger blåmärken, bara en som många vill ge blåmärken… Så 1-0 till oss redan! Nu kanske jag förtjänade ett blåmärke, vi får väl se om han når upp :) Haha!...

KHK går längre än KIK även detta året, vad säger du om de?

Den som lever får väl se…


Stort tack för intervjun Jens!

1 kommentar:

  1. Vilken kille Jens Svensson är. Det är hjärta i den killen!

    SvaraRadera